miercuri, 1 septembrie 2010

Exercitiu de exorcizare. Romosan redivivus

In urma cu un an promiteam pe acest blog ca voi continua ancheta in cazul Romosan, subiectul cenzurat cu care Cornel Nistorescu si-a facut iesirea din presa serioasa pe usa din spate si care a fost semnalul scufundarii ziarului Cotidianul.

M-am acreditat la CNSAS pe tema "scriitori clujeni" pentru a avea acces nemijlocit la documentele care vizau actorii principali, dar si alti scriitori, unii mult mai cunoscuti, precum controversatul Adrian Marino. A fost cea mai ingrata documentare pe care am facut-o.

Dezgustul e singurul eufemism care imi vine in minte pentru a exprima, chiar daca nu indeajuns de cuprinzator, starea in care ieseam din arhiva. Dezgust deopotriva fata de sistem si fata informatori, cei care l-au consolidat si care doar partial si doar in unele cazuri au fost victime. De fiecare data imi doream sa nu ma mai intorc niciodata la adresa din Matei Basarab. Sa nu mai scriu despre mizeriile gasite in dosare. Sa ma apuc sa scriu despre povesti de succes in afaceri, de pilda. M-am intors insa de multe ori, cu strangere de inima pentru ceea ce voi mai descoperi, din dorinta de a duce totusi la capat ceea ce am inceput. Si cu credinta ca numai prezentand trecutul in toata uratenia lui avem o sansa sa nu-l repetam. Ca numai aratand cine au fost cu adevarat reperele din literatura, arta sau agora vom sti sa ne alegem acum unele autentice.

Rezultatele partiale ale acestei documentari le puteti citi incepand de astazi, in cateva episoade, in Evenimentul Zilei. Primul vizeaza cea mai neobisnuita si. totodata, cea mai maligna delatiune pe care eu una am citit-o in dosarele fostei Securitati. O declaratie in care acuzi patru oameni de homosexualitate, in conditiile condamnarii de legea penala a acesteia, mi se pare apogeul delatiunii, indiferent daca acuzatia are sau nu suport real. Si nu, in acest caz nu am avut nici o indoiala ca documentul este autentic. Ca exprimarea ar putea apartine vreunui securist care dorea sa atinga o norma. Obsesia detaliului dus pana la sordid este cheia lecturii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu