marți, 13 iulie 2010

Arheologia unui subiect ce a scos din minti

Timpul meu se imparte intre munca si familie si pentru ca cea dintai ma acapareaza din ce in ce mai mult in detrimentul celor dragi, am ales sa nu mai scriu o perioada pe blog.

In rastimpul scurs de la postarea anterioara, am publicat, printre altele, cateva articole in EvZ despre relatia cu Securitatea a criticului literar Adrian Marino. Ca cercetator acreditat la CNSAS am fost curioasa sa vad daca acuzatiile lui Mircea Dinescu, lansate prin februarie, se sustin. Atunci am fost prima si, din cate stiu, si singura din presa care a pus in discutie (aici) dreptul acestuia de a arunca pur si simplu informatii din dosare, mai ales ca, din punct de vedere moral, era condamnabil si pentru ca Marino e mort. Demersul a fost cu atat mai firesc cu cat aveam deja acreditare pe tema in cauza, colaborarea scriitorilor cu Securitatea.

Curiozitatea mea a fost curand inlocuita de dezamagire pentru ca ma intrebam in timp ce citeam dosarul daca despre oricine, la un moment dat, am putea afla ca a facut un pact asemanator. De compasiune pentru Lidia Bote, logodnica de atunci a lui Marino, care, desi a fost formal racolata, i s-a dedicat intrutotul acestuia, avand inteligenta si forta sa-i fenteze pe securisti. In schimb, nu am convingerea ca Marino i-a marturisit ei relatia cu Securitate. Si, ca sa nu fiu ipocrita, trebuie sa recunosc ca, in acelasi timp, ca jurnalist am avut si satisfactia ca documentele despre Marino vor fi baza unui interesant articol de ziar. Pana la urma au fost mai multe si cei care inca nu le-au citit le pot gasi aici:

http://www.evz.ro/detalii/stiri/adrian-marino-super-spionul-roman-in-occident-893632.html

http://www.evz.ro/detalii/stiri/marino-i-a-bulversat-pe-toti-893725.html

http://www.evz.ro/detalii/stiri/vanitatea-lui-adrian-marino-pedala-apasata-de-securitate-893808.html

http://www.evz.ro/detalii/stiri/editorialul-evz-a-doua-moarte-a-lui-marino-894177.html

http://www.evz.ro/detalii/stiri/notele-informative-ale-lui-marino-ratacite-intre-sri-si-sie-900198.html


http://www.evz.ro/detalii/stiri/editorialul-evz-in-apararea-lui-adrian-marino-900401.html


Efectul a fost unul previzibil, tinand cont de capitalul de imagine al lui Marino, consolidat chiar prin memoriile publicate cu putin timp inainte, dar neasteptat tinand cont de nivelul la care au ajuns unii cu scenariile aiuristice privind sursa informatiilor, scopul articolului si, nu in ultimul rand, aplicarea dublei masuri.

Acuzatiile impotriva mea si a ziarului la care lucrez au inceput sa se rostogoleasca, dar nu am considerat pana acum ca merita sa le raspund. Cele mai multe dintre ele au fost lansate fara pic de ratiune, facand total abstractie de documentele prezentate si prin raportare exclusiva la suferintele lui Marino ca fost detinut politic.

Singurul dintre detractori (da, cred ca pot sa le spun asa, parafrazandu-i) care a pastrat un ton mai civilizat a fost Gabriel Andreescu. Demersul sau a fost insa si cel mai perfid, pentru ca dintre toti el este singurul care a si citit dosarele de la CNSAS, dupa ce am publicat eu primele articole. Cu toate acestea, desi subiectul in discutie era colaborarea lui Marino cu Securitatea, el a omis documente esentiale care o demonstrau.

Ca si altii, Andreescu a folosit ca asa-zis argument in favoarea lui Marino absenta notelor informative, insa de doua ori apare mentionat intr-un document o mapa anexa de 132 de file, mapa care nu continea niciodata altceva decat note informative. Ea nu mai este de gasit si nu vom mai sti niciodata, probabil, nici ce s-a intamplat cu ea (daca a fost distrusa), nici ce contineau acele note. Domnul Andreescu a omis acest document, desi nu i s-au pus oprelisti de spatiu pe site-ul Cotidianul, care i-a gazduit textele.

Mai nou, revoltat ca am indraznit sa scriu un text chiar despre acest document important din dosarul lui Marino, pe baza raspunsurilor de la SRI si CNSAS (intre timp l-am primit si pe cel de la SIE), domnul Gabriel Andreescu a lansat un protest impotriva mea si a ziarului Evenimentul zilei. Deocamdata stiu ca i-a raspuns, prin postarea pe blog a protestului, doamna Zoe Petre, a carei atitudine nu vreau sa o comentez aici pentru ca sper ca a fost doar urmare a faptului ca nu a citit toate textele mele pe acest subiect.

Este unul din motivele pentru care am ales sa revin pe acest blog, pentru a face o cronologie si o incursiune in culisele subeictului. Am vrut sa vin in intampinarea celor care nu au reusit sa urmareasca subiectul si care, poate, nu inteleg de ce, in perceptia unora, turnatorii sunt de doua feluri. Unii rai si altii buni. Delimitarea depinzand doar de masura pe care le convine sa o foloseasca.

Un comentariu:

  1. http://www.adevarul.ro/actualitate/Gregorian_Bivolaru-_contestatie_impotriva_lui_Gelu_Voican_Voiculescu_la_CNSAS_ADVFIL20100719_0002.pdf

    RăspundețiȘtergere